I november kommer skroget til det som kan bli verdens første hydrogendrevne bil- og passasjerferge til Norge. Fergen skal bygges ferdig av Norled ved Westcon Yard i Ølen.
Norled har fire ferger under bygging i Tyrkia ved to forskjellige verft, og to av disse kan skrives inn i historien som de første med hydrogen som drivstoff. Til tross for korona-pandemien, har produksjonen hatt grei framdrift, og Norled har hatt egne inspektører på plass i Tyrkia gjennom hele perioden. DNV GL og Sjøfartsdirektoratet har også fulgt opp byggingen ved verftet.
Målet er at flere av fergene skal kunne bygges om til å gå på hydrogen, og forhåpentligvis kan dette gjøres på et verft i Norge.
– Mye kan gjøres mens fergen er i drift, men et lite verkstedopphold blir det selvsagt, sier Hilde-Kristin Sæter, prosjektleder i Norled til Teknisk Ukeblad.
Denne teknologiutviklingen kan være gull verdt i fremtiden, og Norled ser nå ut til å skaffe seg et forsprang på hydrogen i maritim virksomhet. Flere norske virksomheter har også blitt med på denne utviklingen, og det kan bidra til at Norge som helhet skaffer seg et forsprang i verden på hydrogenrelatert maritim teknologi.
Hele artikkelen i Teknisk Ukeblad kan du lese her.