Prosjektet "Utslippsfri arbeidsbåt for havbruk" utvikler og bygger en hydrogenelektrisk arbeidsbåt til havbruksnæringen og etablere en komplett infrastruktur for produksjon og fleksibel forsyning av grønt hydrogen som drivstoff til maritim transport.
Prosjektkonsortiet består av industriaktører fra hele verdikjeden for hydrogen – fra produsent til sluttbruker. Prosjektet skal bidra til å redusere kostnader i alle produksjons- og distribusjonsledd, fra hydrogen til fartøy, slik at kunne blir et kostnadseffektivt og miljøvennlig alternativ til diesel.
Prosjektet har mottatt støtte på 28 millioner kroner fra ENOVA, Innovasjon Norge og Forskningsrådet gjennom Pilot E – ordningen, og består av to deler:
Prosjektet startet som et initiativ fra RENERGY, og skiller seg fra tidligere og pågående forsknings- og demonstrasjonsprosjekt ved at utviklingen i hovedsak vil være drevet av industriaktører som er innstilt på å utvikle og ta i bruk kommersielle hydrogenløsninger i hele verdikjeden:
I tillegg til prosjektpartnerne, deltar også flere andre aktører:
Det er ventet at hydrogen vil bli en viktig nullutslippsløsning for maritim sektor, og et stort fremtidig marked nasjonalt og internasjonalt. Norges rederiforbund har som mål at den norske flåten innen 2030 skal redusere sine klimautslipp med 50 % per transporterte enhet, og at norske rederier kun kan bestille skip basert på nullutslippsteknologi innen samme år. Innen 2050 skal den norske flåten være karbonnøytral.
For sjønasjonen Norge vil avkarboniseringen av maritim næring gi store muligheter, og prosjektet som nå starter er et stort steg på vei mot nullutslipp. Det er anslått at markedet for lokalitets- og servicefartøyer i den norske oppdrettsnæringen er om lag 900 fartøy i dag, men løsningene som prosjektet skal utvikle er skalerbare, og ikke begrenset til én næring. Kunnskap utviklet gjennom prosjektet blir direkte overførbar til andre fartøysegment der Norge allerede er langt fremme i utviklingen; ferger, kystruten, hurtigbåter, fiskebåter, havbruksbåter, supply- og godsskip i nærskipsfart.
Maritim hydrogenteknologi har til nå kun blitt demonstrert i et prosjekt internasjonalt kjent, men aldri i en helhetlig verdikjede slik dette prosjektet omfatter. Norge, og prosjektpartnerne, vil derfor kunne bli internasjonalt ledende innen teknologi- og systemleveranse og salg av hydrogen for maritime formål.
Vil du vite mer om prosjektet, våre satsingsområder og hvordan vi jobber, eller har du andre henvendelser? Ikke nøl med å ta kontakt med prosjektets kontaktperson eller andre i klyngeteamet!