Hurtigruten vil utvikle nullutslippsskip, etterlyser støtte

Hurtigruten vil utvikle nullutslippsskip, etterlyser støtte

Hurtigruten Norge skal utvikle nullutslippsskip for kysten sammen med en rekke norske partnere. Nå ber de regjering og Storting om å støtte grønn skipsfart.

– Grønn skipsteknologi kan bli en viktig eksportvare for Norge, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge i en pressemelding.

Selskapet har startet prosjektet «Sea Zero» for å lage det første utslippsfrie hurtigruteskipet innen 2030 sammen med en rekke norske aktører. Sjefen i Hurtigruten Norge peker på at det koster å gå foran for å utvikle nye løsninger. Hun mener norske myndigheter må sikre forutsigbar støtte til grønn skipsfart, blant annet gjennom å etablere et CO2-fond for utvikling av grønn skipsteknologi i Norge, og bedre rammevilkår for norske verft, står det i pressemeldingen.

Skal forske på energieffektive skip

Med i prosjektet er blant annet flere RENERGY-deltakere. Gjennom prosjektet har partnerne ambisjoner om å sikre støtte til et forsknings- og utviklingsprosjekt som skal utvikle nyskapende teknologiløsninger. Klyngemedlem SINTEF skal sammen med de andre partnerne utvikle nullutslippsskip spesielt tilpasset norskekysten, med mål om å ha det første klart til å seile innen 2030, står det i pressemeldingen. De har også ambisjoner om å sikre støtte til et forsknings- og utviklingsprosjekt som skal utvikle nyskapende teknologiløsninger.

SINTEF er en av Europas største uavhengige forskningsorganisasjoner, og har verdensledende fagmiljøer innen maritim miljøteknologi og energisystemer.

– Med dette prosjektet håper Hurtigruten Norge og SINTEF å vise verden at fossilfrie og bærekraftige passasjerskip kan oppnås i nær fremtid. Å kutte utslipp i maritim sektor er ikke en enkel oppgave, og vi trenger at ambisiøse selskaper som Hurtigruten Norge tar slike initiativer, sa konsernsjef i SINTEF Alexandra Bech Gjørv tidligere i år.

Hvilke drivstoff og fremdriftssystemer man velger er viktig, men for SINTEF er det like viktig å lage et skip som bruker minst mulig energi og dermed har god rekkevidde på grønn elektrisitet. De kommer derfor til å ha stort fokus på å utforske en mengde ny teknologi fra rotorseil, luftboblesmøring, til varmepumper og -lager for hotellet om bord.

SINTEF har allerede gjennomført en mulighetsstudie hvor de har sett på mulige teknologi- og drivstoffvalg for de nye skipene. Den peker på moderne batterier som et interessant valg for mer miljøvennlige hurtigruteskip, men også at å redusere energibehovet er like viktig som valget av energikilde.

Related Posts