Bærekraftig drivstoff for fremtiden – Luftforsvaret leder an!
Publisert 17/01/2025
...
Mye av det som skjer i maritim og marin sektor gir synergier som også kan utnyttes for å lykkes med utslippskutt og nullutslipp i luftfarten.
Renergys innspill til Samferdselsdepartementet om grønn luftfart peker på hvordan arbeidet med omstillingen mot null- og lavutslippsluftfart kan fremskyndes, slik at de første kommersielle nullutslippsflyene innfases i Norge så snart teknologien tillater det.
En tydelig anbefaling er at Norge legger seg på en linje med teknologinøytralitet. Bransjen selv, via flere store selskaper, har presentert mange mulige og ulike løsninger som det arbeides med. Bransjen selv er ikke sikker på hvilke teknologier man vil lande på. Store produsenter som Embraer og Airbus er bare på konseptstadiet, og har mange forskjellige alternativer; hybrider, hydrogen og brenslecellefly, som de utforsker. Derfor bør Norge holde flere alternativer åpne, til bransjen er mer sikker på hvilke løsninger man vil satse på. Men mange av løsningen som er foreslått her har synergier, og alternative drivstoff kan også brukes i andre deler av transportbransjen for å redusere utslipp og for å spre risikoen over flere bransjer.
Videre trengs det et bredt sett av tiltak gjennom ulike faser av utviklingen. Dette handler blant annet om utvikling av regelverk, tilgang på mer fornybar energi, utdanning av flere piloter, ordninger med risikoavlastning og langsiktige rammer, for å nevne noe.
Renergy leder prosjektet Grønn luftfart Trøndelag, som skal posisjonere Trøndelags kortbanenett som en naturlig region for introduksjon av utslippsfri sivil luftfart, og Trøndelag som en viktig deltaker i Grønt Luftfartsprogram. Prosjektet ledes av Ken Flydalen i Renergy.
Her er hele høringsuttalelsen fra Renergy:
Høring – Virkemidler for å fremskynde innfasing av null- og lavutslippsfly i norsk luftfart (ref. 22/1516-)
Høringsuttalelse fra fornybarklyngen Renergy
Renergy (Renewable Energy Cluster) er en næringsklynge som skal bidra til bærekraftig verdiskaping ved å fremme innovasjon, økt produksjon og effektiv omsetning og bruk av fornybar energi og tilhørende teknologier. Klyngen legger til rette for samarbeid for å utvikle fremtidens løsninger og forretningsmodeller innen fornybar energi og legge til rette for kunnskapsutvikling og innovasjon. Klyngen samler over 100 aktører fra hele verdikjeden for fornybar energi og tilhørende teknologier, og har sitt tyngdepunkt i Trøndelag.
Renergy jobber med hele energisystemet over flere bransjer, som energi, transport og infrastruktur. En omstilling til en mer bærekraftig flybransje vil kreve mye av hele energisystemet. For at dette skal skape så gode forutsetninger som mulig for norsk næringsliv, er det viktig å legge til rette virkemidler for flere ulike faser, ikke bare testfase, innfasingen kommersielt, og de deler som vi har stor kunnskap om i Norge.
Omstillingen på marin side er godt i gang, og har både piloter, småskala hydrogenproduksjon og lignende i gang. Renergy mener dette må støttes videre, ettersom det finnes mange synergier som også kan brukes for luftfart.
Den tekniske utviklingen av flyene skjer i liten grad i Norge, men ELFLY AS (som allerede støttes av Enova) og Rolls Royce Electrical AS, er unntak. Norge bør derfor fokusere på de fortrinn som allerede eksisterende infrastruktur og energisystem gir. Slike fortrinn er fremstilling av alternative drivstoff som e-Fuels, SAF, hydrogen og ammoniakk, som allerede er identifiserte som interessante i marin sektor.
Noe av luftfarten kan bli helt batterielektrisk, det innebærer høy virkningsgrad, men gir begrenset rekkevidde og små fly. Bransjen selv ser på hybride løsninger og løsninger som er avhengig av drivstoff som hydrogen (flytende eller i gassform), biodrivstoff og e-Fuels. For at store utslippsreduksjoner skal være mulig, må disse drivstoffene fremstilles i stor skala basert på fornybar elektrisitet. Elektrolyse av vann for å skape grønt hydrogen, uavhengig av om det er videreforedling til e-Fuels og/ eller SAF, vil kreve elektrisitet fra fornybare kilder for å redusere utslipp og for å holde prisen på et rimelig nivå. Dette krever i sin tur at hele energisystemet legges om, siden luftfarten bare er en av mange bransjer som kommer å gå i denne retningen. All fossil transport må gjøres grønnere, det samme gjelder industrien, for at de ambisiøse klimamålene skal nås.
Fly har de samme grunnleggende utfordringene som resten av transportsektoren, men med høyere krav på energitetthet, sikkerhet og vekt. Dette gjør at andre deler av transportsystemet kan brukes for å modne teknologien og skape forretningsmuligheter som skritt på veien mot oppskalering. Introduksjon i luftfarten krever ofte mer spisset teknologi, sammenlignet med marin og landbasert transport. Her er klynger og tversektorielle aktører viktige for å akselerere utviklingen og innføringen av utslippsfri teknologi.
Dette skaper store spørsmål som bare kan løses på systemnivå gjennom store samarbeid og langsiktige støtteordninger. Det finnes ikke en universell løsning. Som Energikommisjonen skriver i NOU 2023:3, vil forskjellige løsninger i flyindustrien kreves, avhengig av bruksområde, flystørrelse og lengde på rute. Det finnes flere norske initiativ som ser på løsninger. Renergy utreder nå samme tema, med fokus på Midt-Norge, i prosjektet «Grønn Luftfart Trøndelag». Prosjektet skal kartlegge de systemovergripende behovene og beskrive mulighetene med hensyn til hvordan utviklingen i bransjen ser ut.
Norge har et godt utgangspunkt for å lage hydrogen, produsere batteriløsninger og syntetiske drivstoff (e-Fuels og SAF), nesten utelukkende basert på fornybar strøm i sin energimiks. Det norske kortbanenettet, med sine topografiske utfordringer og antallet FOT-ruter, gjør Norge godt egnet til introduksjon av nye og utslippsfrie løsninger, både i testfase og kommersiell innføringsfase. Men dette krever at forutsetningene er på plass, og at regelverk og støtteordninger utformes med langsiktighet og forutsigbarhet, slik at flyutviklerne vet hva kravene og forutsetningene er. Dette er en grunnleggende forutsetning for at store investeringer og lange utviklings- og forskningsprosesser kan startes og fortsette innenfor rimelig risikonivå.
Ulike faser av utviklingen må gjennomgås med sikte på innføring av ulike tiltak, for at vi skal lykkes med en akselerert innfasing av grønn luftfart i Norge. I disse fasene kan mange tiltak gjennomføres parallelt, fasene er:
Norge bør legge seg på en linje med teknologinøytralitet. Bransjen selv, via flere store selskaper, har presentert mange mulige og ulike løsninger som det arbeides med. Bransjen selv er ikke sikker på hvilke teknologier man vil lande på. Store produsenter som Embraer og Airbus er bare på konseptstadiet, og har mange forskjellige alternativer; hybrider, hydrogen og brenslecellefly, som de utforsker. Derfor bør Norge holde flere alternativer åpne, til bransjen er mer sikker på hvilke løsninger man vil satse på. Men mange av løsningen som er foreslått her har synergier, og alternative drivstoff kan også brukes i andre deler av transportbransjen for å redusere utslipp og for å spre risikoen over flere bransjer.
Publisert 17/01/2025
...
Trondheim Engineering AS, med 20 års erfaring fra olje og gass, har valgt å satse målrettet på...
ThermoPhys utvikler digitale verktøy som gjør avansert sikkerhetsvurdering av CO₂ og hydrogen...