ZeroKyst: Fra pilot til praktiske løsninger i sjømatnæringen

ZeroKyst: Fra pilot til praktiske løsninger i sjømatnæringen

ZeroKyst-prosjektets avsluttende samling under Aqua Nor 2025 ble et sterkt bevis på at omstillingen til nullutslipp i fiskeri og havbruk ikke lenger bare er en visjon, men en realitet i drift.

IMG_2207-1024x768

Randi Lervik (Lofotkraft), Thomas Bjørdal (RENERGY), Nina Thomsen (SINTEF) og Erik Ianssen (Selfa Arctic) ønsket velkommen til ZeroKysts sluttseminar under Aqua Nor.

Klyngearbeid i praksis 

Som initiativtaker til ZeroKyst-konsortiet har RENERGY hatt en sentral rolle i å samle aktører fra hele verdikjeden. Ideen oppstod etter erfaringene fra Karoline 1, den første elektriske fiskebåten, og gjennom diskusjoner med Erik Ianssen i Selfa om hydrogen som fremdriftsløsning.

Da muligheten åpnet seg med Grønn Plattform, tok RENERGY initiativ til å tegne en første skisse på whiteboardet: en modell som tok for seg hele kysten, og som viste hvordan man kunne utvikle et marked for lav- og nullutslippsløsninger for fiskeri og havbruksnæringen. 

image

Den første skissen til ZeroKyst

Denne skissen ble utgangspunktet for konsortiebyggingen. RENERGY strukturerte arbeidet, organiserte de juridiske avtalene og fordelte arbeidspakkene sammen med Selfa, som hadde prosjektansvaret. Midlene ble fordelt mellom partnerne, og SINTEF ble koblet på med et eget forskningsprosjekt tett knyttet til det fysiske utviklingsarbeidet. Arbeidet var ikke bare teknisk, men også et motivasjonsprosjekt: å bevise for partnere og fiskere hva de kunne få igjen for å bli med i et så omfattende løp.

ZeroKyst er dermed et klassisk eksempel på klyngearbeid i praksis, der RENERGYs rolle som tilrettelegger har vært avgjørende for å få et stort og komplekst prosjekt i gang.

Stor deltakelse på Aqua Nor

På Aqua Nor samlet ZeroKyst en full sal til faglig frokost. Prosjektleder Erik Ianssen åpnet med å understreke at selv om prosjektet nå formelt avsluttes, er dette bare begynnelsen på arbeidet med utslippsfrie fartøy. 

Samlingen viste resultater fra hele bredden av prosjektet: Plug Lofoten kunne fortelle om mer enn 100 GWh levert landstrøm, tilsvarende 25 000 tonn spart diesel. SINTEF Energi presenterte laboratorietester av ladekontakter i maritimt miljø, mens SINTEF Industri viste hvordan driftsmønster påvirker levetiden til brenselceller. I tillegg la SINTEF frem analyser av energibruken i tolv havner i Lofoten, som tydeliggjorde behovet for både hydrogen og nettilpasning i kystsamfunn.

Karoline 2, en teknologidemonstrator

Et høydepunkt under samlingen var lanseringen av Karoline 2, verdens første elektriske snurrevadbåt. Fartøyet er bygget av Selfa Arctic, klargjort for hydrogen og fungerer som en teknologidemonstrator og læringsplattform for hele næringen. Selv om regelverksutfordringer og manglende infrastruktur fremdeles bremser hydrogenløsninger, markerer fartøyet et viktig steg i utviklingen av klimavennlige fiskefartøy.

IMG_2232-1024x768
Prosjektleder Erik Ianssen presenterte den nye fiskebåten Karoline 2, som er klargjort for både batteri- og hydrogendrift.

Industri, virkemiddelapparat og politikk

Flere av partnerne viste hvordan elektrifisering og hybridisering allerede gir gevinster i drift og arbeidsmiljø. Enova la frem tall som viste at antall batterifartøy i verden har økt fra 82 til over 1000, hvor en tredjedel har mottatt støtte gjennom Enova. Fra Grønt Skipsfartsprogram ble det pekt på ordninger som kan redusere kostnadsgapet mellom fossilt og grønt drivstoff, mens Fiskeridirektoratet varslet at regjeringen vil innføre strengere klimakrav til servicefartøy i havbruk allerede i 2025.

Samlingen ble avsluttet med en politisk debatt mellom Lars Haltbrekken (SV) og Henrik Kierulf (H), som begge understreket at kombinasjonen av reguleringer og insentiver er nødvendig for å få fart på energiomstillingen.


Henrik Kierulf (2. kandidat Sør-Trøndelag Høyre) og Lars Haltbrekken (nestleder SV).

En nødvendig erkjennelse

ZeroKyst har samtidig vist hvor krevende det er å drive fram radikal grønn innovasjon når regelverk og godkjenningsprosesser ikke holder tritt. Prosjektet kunne vært større og raskere hvis det ikke hadde møtt så mye regulatorisk motstand. Det er for byråkratisk, det hindrer fremdrift, og det går for sakte.

Dette gjør RENERGYs arbeid desto viktigere. Vår rolle er å bygge konsortier som ZeroKyst, og sørge for at prosjekter lykkes med å kutte utslipp selv når veien er krevende.

ZeroKyst avsluttes, men reisen mot nullutslipp i fiskeri og havbruk fortsetter. Vi tar med oss lærdommen og erfaringene fra prosjektet inn i nye konsortier, og fortsetter arbeidet for å skape et raskt og varig grønt teknologiskifte.


Recent posts

Related Posts

Trondheim Engineering blir medlem i RENERGY

Trondheim Engineering AS, med 20 års erfaring fra olje og gass, har valgt å satse målrettet på...

CONTINUE READING

Bærekraftig drivstoff for fremtiden – Luftforsvaret leder an!

Publisert 17/01/2025

F-35 tanker bærekraftig drivstoff på Ørlandet. Foto: RENERGY

...

CONTINUE READING

RENERGY leder EU-prosjektet «SUNRISE» for Ukrainas energiforsyning

Publisert 03/03/2025

Trondheim blir et sentralt knutepunkt for Europas innsats med å styrke...

CONTINUE READING