
Norske F-35 jagerfly har for første gang fløyet med 40 % SAF (Sustainable Aviation Fuel) på tanken. Dette markerer en viktig milepæl for Forsvaret, som tar aktive grep for å redusere utslipp og fremme bærekraftige løsninger.
SAF fremstilles av biogass, hydrogen eller metanol og tilsettes ikke-fossilt karbon slik at det får samme egenskaper som et fossilt drivstoff, men med et betydelig lavere karbonavtrykk, og er en nøkkelløsning for å redusere utslipp i luftfarten.
Forsvaret er blant de få militære aktørene globalt som tar i bruk SAF i operativ drift.
Styrker beredskap og industri
Denne satsingen kan bidra til å styrke Norges nasjonale beredskap ved å stimulere til lokal produksjon av bærekraftig drivstoff. Samtidig legger det grunnlag for en fremtidsrettet industri, noe som kan skape arbeidsplasser og øke verdiskapningen i landet.

Bærekraft og beredskap
– Forsvaret har nettopp tilstrekkelig volum og langsiktighet i sitt behov for SAF, som trengs for å utløse investeringer i større produksjonsanlegg, sier klyngeleder i RENERGY, Thomas Bjørdal.
– Det vil sikre forsyningssikkerhet, et forsvar med reduserte utslipp, og Forsvaret som driver og muliggjører av utslippskutt i sivil luftfart, sjøfart og industri, sier han.
Sjefen for Luftforsvaret, generalmajor Rolf Folland, understreker at dette er en milepæl som kombinerer kravet til bærekraft med kravet til beredskap.
– Robust nasjonal produksjon av drivstoff vil gi oss en strategisk fordel, sier han.
Forsvarets initiativ viser hvordan teknologisk innovasjon og nasjonale klimamål kan gå hånd i hånd med sikkerhetsbehov.
– Den handlekraften som Luftforsvaret viser i dag, trenger vi mer av. Gjør anskaffelsesprosessen for SAF like handlekraftig, og vi vil få et tiltak som skalerer, gir store ringvirkninger og skikkelige utslippskutt, avslutter Bjørdal.
Se også NRKs reportasje: Her tankes kampflyene med bærekraftig drivstoff