I løpet av de neste to ukene får Midt-Norge to ukentlige direkteseilinger til Nederland. Slik får man testet frakt av fersk laks fra Midt-Norge til Europa langs sjøveien.
– Direkteseilinger til kontinentet gjør at det for første gang kan bli konkurransedyktig å eksportere fersk sjømat fra Midt-Norge til Europa sjøveien, sier prosjektleder Ann Iren Holm Rise i Kysthavnalliansen til NT24.
Frakt av laks til Europa skjer hovedsaklig med vogntog i dag. Ved å endre denne praksisen og ta i bruk lasteskip i stedet, vil man kunne fjerne et stort antall trailere fra veiene i Midt-Norge og kontinentet. Som et eksempel kan lasteskipet til Smyril Line Cargo, MV Akranes, alene erstatte lastekapasiteten til 100 laksetrailere per seilas. Dette vil også gi en positiv miljøgevinst.
Bakgrunnen for dette er et resultat av at Kysthavnalliansen i samarbeid med lakseprodusentene Lerøy og SalMar startet prosjektet Shortsea i oktober 2019. Flere store aktører i dagligvarebransjen har også vært aktivt med i prosjektet, og mange har fått forsterket tro på at den nye godslinjen langs sjøen vil være attraktiv for varestrømmer. Kysthavnalliansen har som mål å fjerne 6.500 vogntog fra norske veier de neste årene – ved å flytte mer gods sjøveien.