Kommersielle ruter med elfly kan komme før 2030. Norges luftsportforbund og Avinor har kjøpt det første elektriske flyet og det kommer til Norge sommeren 2018.
Med elektriske fly åpner det seg helt nye muligheter i luftfarten, og flere internasjonale produsenter jobber intenst med å utvikle elfly. Det er grunn til å tro at de første kommersielle rutene med elfly etableres før 2030, og da helst med Norge som arena.
– Med elfly endres luftfartsbransjens miljøkonsekvenser betydelig. Det vil også kunne bli rimeligere å fly, da driftsutgiftene for flere flymodeller er betydelig lavere, noe som også vil merkes på billettprisene, forteller konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.
Avinor jobber for at Norge skal ta en ledende rolle i verden innen elfly, og jobber sammen med partnere i luftfartsbransjen med et utviklings- og innovasjonsprosjekt for elfly. Målet er at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en signifikant markedsandel. Prosjektet har støtte fra Samferdselsdepartementet, og ZERO, Widerøe og SAS stiller seg også bak prosjektet som nå bringer Norges første elfly til landet.
Norge har en særlig forutsetning
– Vi har infrastruktur og nå merker vi en stigende interesse fra både flyprodusentene Airbus og Boeing på det elektriske markedet, sier konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen. Norge har en særlig forutsetning for å kunne være ledende på dette området. Det at så og si hele flyplassnettet i Norge ligger under én aktør gjør at vi er interessante, sier han.
– Vi ser nå en rivende positiv utvikling innen miljøvennlig teknologi i transportsektoren. El og batteri endrer skipsfart og veitransport. Det er utrolig spennende når vi også kan bidra til å lede vei innen miljøvennlig luftfart. Med innførselen av Norges første elfly skal vi få demonstrert at dette ikke er fjern fremtidsvisjon, men en realitet innen få år, sier samferdselsminister Solvik-Olsen.
Flyet Avinor og Norges luftsportforbund har bestilt kommer fra en av Europas største flyfabrikker, Pipistrel i Slovenia. Alpha Electro G2 (bildet) er det første elektriske toseters flyet som har blitt satt i kommersiell serieproduksjon. Rekkevidden er på om lag 130 km og flyet kan være i luften rundt 1 time per lading. I henhold til kontrakten skal flyet være klart for levering i mai 2018.
Fotomontasje: Avinor